یوسف زهرا

اثبات بخش بخش بودن قرآن با آیات

اثبات بخش بخش بودن قرآن با آیات

اندازه فونت :
1396/09/06

آیاتی که دلالت بر بخش بخش بودن قرآن دارد

در مقام اقامه ی دلیل­های مناسب برای اثبات این نظریه، مجموعه ی آیاتی را ذکر می کنیم که مطلوب ما را روشن و اثبات می نمایند.

1 – کلام خداوند متعال که فرمود: (ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْر) سوره ی ص آیه ی 1 . «ص، سوگند به قرآنى که متضمّن ذکر است» این آیه اثبات می کند که قسمتی از قرآن مختصّ به ذکر است و مقتضای آن این است که این قسم به آن نام نامیده شود و لذا حرف نورانی «ص» را آورده است؛ چون که ارتباط و علاقه به ذکر دارد.

2 – گفتار خداوند که فرمود: (ق وَ الْقُرْآنِ الْمَجِید ) سوره ی ق آیه ی 1 . «ق، سوگند به قرآن مجید» این آیه مثل آیه ی قبلی قسمتی از قرآن را محدود می کند و آن را «قرآن مجید» می نامد. و این قسم اختصاص به خبر ها و قصّه های مجازات سخت و قهر و غلبه ی الهی نسبت به امّت­های گذشته دارد. کلام خداوند را در همین سوره ملاحظه کن که فرمود: (فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخافُ وَعِیدِ) سوره ی ق آیه ی 45 . «بنابراین، به وسیله ی قرآن کسانى را که از عذاب من مى‏ ترسند، متذکر ساز».

همچنین خداوند فرمود: (إِنَّ بَطْشَ رَبِّکَ لَشَدِیدٌ * إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَ یُعِیدُ * وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ * ذُو الْعَرْشِ الْمَجِیدُ * فَعَّالٌ لِما یُرِیدُ) سوره ی بروج آیات 12 – 16 . «گرفتن قهرآمیز و مجازات پروردگارت بسیار شدید است و خدا است که آفرینش را آغاز مى‏کند و او است که بازمى‏گرداند و او آمرزنده و دوست‏دار (مؤمنان) است، صاحب عرش با مجد و عظمت است و آنچه را مى‏خواهد انجام مى‏دهد» .

سپس پروردگار عالم فرمود: (بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِیدٌ * فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ) سوره ی بروج آیات 21 و 22 . «(این سخن سحر و دروغ نیست) بلکه قرآن با عظمت است که در لوح محفوظ جاى دارد».

3 – گفتار خداوند متعال که فرمود: (شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ) سوره ی بقره آیه ی 185 .«آن چند روز معدود ماه رمضان است که قرآن براى راهنمایى مردم و نشانه‏هاى هدایت و فرق میان حقّ و باطل، در آن نازل شده‏ است».

از این آیه واضح و روشن می گردد که «فرقان» جزئی از قرآن است ولی تمام کتاب نیست. خداوند بزرگ فرمود: (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسى‏ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ) سوره ی انبیا آیه ی 48 . «ما به موسى و هارون « فرقان » (وسیله ی جدا کردن حقّ از باطل) و نور و آنچه موجب یادآورى پرهیزکاران است، دادیم» ‏.

4 – کلام پروردگار که فرمود: (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهات‏) سوره ی آل عمران آیه ی 7 . «او کسى است که این کتاب (آسمانى) را بر تو نازل کرد که قسمتى از آن آیات محکم (صریح و روشن‏) است که اساس این کتاب مى‏باشد و قسمتى دیگر از آن متشابه است» آیاتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏رود ولى با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها آشکار مى‏گردد.

در این آیه دلالت واضح و روشنی هست بر اینکه در قرآن کتابی هست «محکم» نامیده می شود و کتاب دیگری هست که «متشابه» نامیده می گردد و هر کدام از آنها خصوصیاتی دارند .

5 – کلام خداوند متعال که فرمود: (وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ) سوره ی حجر آیه ی 87 . «ما به تو سوره ی حمد و قرآن عظیم دادیم» .

این آیه «کتاب المثانی» را که فاتحه الکتاب بخشی از آن است و «قرآن عظیم» را از هم تفصیل داده و جدا نموده است.

برگرفته از : کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن

کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
این نظریه تفاوت بین کتابهای مختلف موجود در قرآن را مشخص می کند و مسیر تفسیر هزار ساله را اصلاح می نماید.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes