یوسف زهرا

حدیث ثقلین در روایات اهل سنت

حدیث ثقلین در روایات اهل سنت

اندازه فونت :
1396/08/28

حدیث ثقلین نزد اهل سنّت

1 – از مسند احمد بن حنبل نقل شده که سند را به ابوسعید خدری رسانده و گفت: رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) فرمود: «من چیزى در میان شما گذاشته‏ام که اگر به آن چنگ بزنید گمراه نمى شوید، دو چیز نفیس و گران­بها که یکى از آنها بزرگ­تر از دیگرى است، کتاب خدا که ریسمان کشیده شده از آسمان به زمین است، و عترتم اهل بیت من‏، به راستی که این دو، از هم جدا نمى‏گردند تا در کنار حوض بر من وارد شوند»مسند احمد بن حنبل ج 3 ص 59 .

2 – در «تفسیر ثعلبی» در سوره ­ی آل عمران بعد از آیه­ ی (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً) سوره­ی آل عمران آیه­ی 103 . «و همگى به ریسمان خدا (قرآن و اسلام و هر گونه وسیله­ی ارتباط دیگر) چنگ زنید»، سند حدیث را به ابی سعید خدری رسانده و گفت: از رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) شنیدم که می فرمود: «ای مردم ! من دو چیز گران­بها که جانشین من هستند، در میان شما گذاشته‏ام که اگر به آنها چنگ بزنید بعد از من گمراه نمى شوید، یکى از آنها بزرگ­تر از دیگرى است، یکی کتاب خدا که ریسمان کشیده و آویخته شده از آسمان به زمین است، و عترتم اهل بیت من‏، به راستی که این دو، از هم جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند» . در تفسیر ثعالبی این حدیث را نیافتیم ولی قسمتی از ان را ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان ج 9 ص 186 آورده است، در تفسیر برهان ج 1 ص 26 .

3 – سند حدیث به ابوسعید خدری رسانده که رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) فرمود: «نزدیک است که دعوت شوم و اجابت کنم، و براستى من دو چیز با ارزش و نفیس در بین شما می گذارم، یکی کتاب خدا که ریسمانی است میان آسمان و زمین کشیده شده، دیگری عترت من که اهل بیت من هستند»، و در ادامه فرمود: «به درستى که داناى خبیر به من اطلاع داده که این دو، از هم جدا نمی شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، پس بنگرید که چگونه جانشین من درباره­ی آن دو خواهید بود، و به جاى من با آنها رفتار مى‏کنید» .  مسند احمد بنن حنبل ج 3 ص 17، تفسیر برهان ج 1 ص 277 .

4 – مصنّف دو تا از صحاح ستّه یعنی ابو داود و ترمذی با سند خودِشان از رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) روایت کردند که آن حضرت فرمود: «به راستی که من دو چیز نفیس و گران­بها در میان شما گذاشته‏ام، و تا زمانی که به آن دو چنگ بزنید گمراه نمى شوید، یکى از آنها بزرگ­تر از دیگرى است، و آن دو یکی کتاب خدا که ریسمان کشیده شده از آسمان به زمین است، و دیگری عترتم که اهل بیت من‏ هستند و از هم دیگر جدا نمى‏ شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، پس بنگرید که چگونه جانشین من درباره­ی آن دو خواهید بود و به جاى من با آنها رفتار مى‏کنید» . سنن ابی داود ج 1 ص 427 ضمن حدیث 1905، سنن ترمذی ج 5 ص 329 حدیث 3876، تفسیر برهان ج 1 ص 27 .

5 – مغازلی از ابی الدنیا نقل کرده و گفت: از رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) شنیدم که می فرمود: «من جلوتر از شما به حوض کوثر وارد می شوم، وقتى مرا ملاقات کردید از دو یادگار با ارزش و گران­بهای خود می پرسم چگونه با آن دو معامله و به جاى من با آنها رفتار مى‏کردید؟» .

راوی گفت: این مطلب بر ما گران شد که نمى ‏دانستیم منظور از دو یادگار گران بها چیست، تا اینکه مردى از مهاجرین از جاى حرکت کرد و گفت: ای رسول خدا ! پدر و مادرم فدایت! مقصود از دو یادگار گران­بها چیست؟ حضرت فرمود: «آن یکى که بزرگ­تر است کتاب خدا می باشد که یک طرف آن به دست خدا و طرف دیگر در دست شما است، محکم به آن بچسبید مبادا بلغزید که گمراه می شوید، و کوچک­تر از آن دو عترت من هستند، هر کس قبله­ی مرا پذیرفته و دعوتم را اجابت نموده با آنها جنگ نخواهد کرد، به راستی که من از خداوند لطیف درخواستى کردم به من عنایت نموده که آن دو در کنار حوض کوثر بر من وارد خواهند شد مثل این دو انگشت»، اشاره به انگشت شهادت و میانى نمود .  سید بن طاوس درر طرائف ص 143 حدیث 218 این حدیث را از مغازلی نقل کرده است، تفسیر برهان ج 1ص 277.

6 – احمد بن حبنل در کتاب «مسند» خود سند حدیث را به زید بن ثابت رسانده و گفت: رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) فرمود: «من در بین شما دو جانشین می گذارم، یکی کتاب خدا که ریسمان آویخته و کشیده شده بین آسمان و زمین است، و دیگری عترت من اهل بیت من هستند، و همانا این دو، از هم دیگر جدا نمی شوند تا اینکه کنار حوض کوثر بر من وارد شوند» . مسند احمد بن حنبل ج 5 ص 182 و 189، تفسیر برهان ج 1 ص 27 .

7 – در کتاب «جمع بین صحیحین» از «صحیح» ابی داود سجستانی – که یکی از صحاح ششگانه است – و از «صحیح» ترمذی از زید بن ارقم روایت کرده که رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) فرمود: «من چیزى در میان شما گذاشته‏ام که اگر به آن چنگ بزنید بعد از من گمراه نمى شوید، یکى از آن دو طولانی تر از دیگرى است، و آن کتاب خدا که ریسمان کشیده شده از آسمان به زمین است، و دیگری عترتم اهل بیت من‏ هستند، و این دو از هم دیگر جدا نمى‏گردند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند» . جمع بین صحیحین ج 1 ص 515 حدیث 841، تفسیر برهان ج 1 ص 28 .

برگرفته از : کتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن

کتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
در این نظریه نویسنده چگونگی رفع قرآن را ثابت می کند. این در حالی است که علمای مسلمین آن را نوعی خرافه و اسطوره به شمار آورده اند.
این نظریه رفع تدریجی قرآن بعد از شهادت آخرین امام معصوم (علیه السلام) را نشان می دهد.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes