یوسف زهرا

دلایل روایی رفع و برداشته شدن قرآن از اهل سنت

دلایل روایی رفع و برداشته شدن قرآن از اهل سنت

اندازه فونت :
1396/08/28

دلیل‏ های روایی برای رفع و برداشته شدن قرآن

رفع قرآن نزد اهل سنّت

ماجرای رفع و برداشته شدن قرآن در بسیاری از مصادر و کتاب های اهل سنّت ذکر و بیان شده است، ولی آنها در تفسیر رفع ، نظرات و مذاهب عجیب و غریبی اختیار کردند؛ چون که بعضی از آنها گفتند: خداوند از دل های مردم آیات قرآن را برمی دارد و رفع می کند. این افراد مثل اینکه می گویند همیشه مردم قرآن و آیات و کلمات آن در حافظه دارند و از حفظ می خوانند، سپس ناگهان خداوند به مردم دستور می دهد آنچه از کلمات قرآنی را حفظ کردند، فراموش کنند .

گروهی دیگر از اهل سنّت نظر عجیب تری را پذیرفتند؛ زیرا خیال کردند که رفع و برداشته شدن قرآن از مصحف ها می باشد یعنی کلمات آن، از ورق های مصحف ها پاک می گردد .

قبل از بحث طولانی در رابطه با آرا و نظرات مفسّرین اهل سنّت، روایاتی که راجع به رفع قرآن در آخرالزمان است، و در کتاب های اهل سنت ذکر شده را بازگو و ذکر می‏نماییم:

1 – از عبدالله بن مسعود نقل شده که گفت: در یک شب قرآن به جایی برده می شود که حتی یک آیه از آن نه در مصحفی و نه در قلب کسی باقی نمی ماند مگر اینکه رفع و برداشته می شود» . دارمی به سند صحیح این حدیث را نقل کرده است، سنن دارمی ج 2 ص 438 .

2 – از عبدالله بن مسعود نقل شده که گفت: قرآن را – قبل از اینکه رفع و برداشته شود – بسیار تلاوت کنید، اطرافیان گفتند: آیا این مصحف ها رفع و برداشته می شوند؟ پس آنچه که در سینه های مردان است و قرآن را در حفظ دارند، چه می‏شود؟

عبدالله بن مسعود گفت: در یک شب قرآن به جایی برده می شود که مردم نسبت به آن فقیر و محتاج می شوند و حتی گفتن لااله الاالله را هم فراموش می کنند، و در گفتار و اشعار زمان جاهلیت واقع شده و فرو می روند، و این امر زمانی رُخ می دهد که آن قول (مقصود از قول چیزی است که در آیه­ی 82 سوره­ی نمل آمده که خداوند فرمود: (وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّهً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُون)   («هنگامى که فرمان عذاب آن­ها رسد و در آستانه رستاخیز قرار گیرند جنبنده‏اى را از زمین براى آن­ها خارج مى‏کنیم که با آن­ها تکلّم مى‏کند و مى‏گوید: مردم به آیات ما ایمان نمى‏آورند» .) بر آنها واقع شود . تفسیر قرطبی ج 13 ص 234 .

3 – طبرانی از ابن مسعود نقل نموده و گفت: حتما قرآن از بین شما برداشته می شود، به او گفته شد: ای اباعبدالرحمان! چگونه قرآن برداشته می شود در حالی که ما آن را در دل ها و مصحف های خودمان اثبات و حفظ کردیم؟

ابن مسعود گفت: شبی قرآن به جایی برده می شود که چیزی از آن نه در قلب بنده ای باقی می ماند و نه در مصحفی، و مردم همانند چهار پایان می گردند، آنگاه ابن مسعود این آیه را تلاوت کرد که خداوند فرمود: (وَلَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ ثُمَّ لا تَجِدُ لَکَ بِهِ عَلَیْنا وَکِیلاً) سوره­ی اسرا آیه­ی 86 . «و اگر بخواهیم آنچه را بر تو وحى فرستادیم از تو مى‏گیریم سپس کسى را نمى‏یابى که از تو دفاع کند» . معجم کبیر طبرانی ج 9 ص 141.

4 – رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) فرمود: «دین اسلام کهنه و مندرس می شود همان گونه که رشته های لباس کهنه و مندرس می گردند، تا جایی که نه روزه ای شناخته می شود و نه نمازی ونه عبادتی و نه صدقه ای، و در یک شب قرآن به جایی برده می شود که حتی یک آیه از آن روی زمین باقی نمی ماند، و چند گروه از مردم (کسانی که اسلام را درک نمودند) باقی می مانند که پیر مرد ها و پیر زن ها می باشند و می گویند پدران و مادران خودمان را درک نمودیم که لا اله الا الله می گفتند، پس ما هم آن را می گوییم» . این قضیه را ابن ماجه و حاکم روایت کردند، و عین همین حدیث از حذیفه بن یمانی روایت شده و ابن ماجه آن را در کتاب فتن باب از بین رفتن قرآن و علم، نقل نموده است، و هم چنین حاکم در مستدرک آن را آورده است، و ابن حجر در شرح خود فتح الباری ج 13 ص 13 نقل کرده است، سنن ابن ماجه ج 2 ص 1344 حدیث 4049، مستدرک حاکم ج 4 ص 473، .

5 – طبرانی از عبدالله بن مسعود نقل کرده که گفت: قرآن از بین شما برداشته می شود، و در یک شب قرآن به جایی برده می شود که از سینه های مردم بیرون می‏رود، و در روی زمین چیزی از آن باقی نمی ماند . در فتح الباری ج 13 ص 13 آن را از طبرانی نقل کرده، معجم کبیر طبرانی ج 9 ص 141 و 142.

از مجموع این احادیث چنین نتیجه می گیریم که ماجرای رفع و برداشته شدن قرآن حتما واقع می شود، و این همان شروع زوال و نابودی عالم و برپا شدن قیامت کبری می باشد .

یک چیز باقی مانده و آن اینکه ما باید بفهمیم معنای رفع و برداشته شدن قرآن چیست؟ یا اینکه چگونه تحقّق پیدا می کند؟ آیا معنای آن – همان­طوری که بعضی از روات پذیرفتند – فراموش کردن حفظ آنچه از آیات و سوره های قرآن می باشد؟آیا منظور این است که شخصی وارد شب می شود در حالی حافظ سوره­ی اخلاص می باشد، و وارد صبح می گردد در حالی که به طور کلّی آن سوره را فراموش می کند .

یا منظور این است که کلمات قرآن از مصحف ها محو و نابود می شود، و شخصی وارد شب می شود در حالیکه در آن روز مصحفی را با تمام اجزایش خریده بود و برای آن خرج نموده ، اما وارد صبح می شود در حالیکه می بیند تمام کلمات از آن مصحف محو و نابود گشته و ورق های آن سفید و خالص و بی رنگ می باشد، و این کار موجب می شود که خریدار، فروشنده­ی آن مصحف را لعن کند و بگوید او در این معامله غش کرده است.

از بین این آرا و نظرات، یکی رای و نظر ابن تیمیه است که می گوید در آخرالزمان مصحف ها به جایی برده می شوند که یک حرف از آن نه در قلب ها و نه در مصحف ها باقی می ماند . مجموع فتاوی ج 3 ص 198.

گویا فرشتگان الهی در یکی از شب ها به سوی مردم می آیند و کلمات و آیات قرآن را از دل های مردم محو و نابود می کنند، سپس بر می گردند، و پاک کن و جوهر سفید را برمی دارند و به پاک نمودن کلمات از مصحف ها، و کار محو و نابودی کلمات از تک تک مصحف ها شروع می شود، و هنگام نماز صبح دست از کارِ خود می کشند، آنگاه بار دوّم به آسمان عروج کرده و بالا می روند .

به طور قطع مثل این حرفها – به خاطر بی اهمّیت و ناچیز بودن – منطقی نمی باشد‌؛ چون که قرآن بزرگ­تر و عمیق تر از آن است که ما تصوّر می کنیم، و همان­طوری که معروف است در هر علمی از علوم طبیعی مثل علم فیزیک هنگام کشف چیز معیّنی مثلا نیروی جاذبه­ی زمین نسبت به اشیا، صحیح است که آن به صورت قانون مدوّن تعبیر و تنظیم شود و در کتابی ثبت گردد .

فرض کنیم که پیش من قدرتی است که طبیعت چیزی را در این عالم از بین می برد، وقتی اراده کنم که نیروی جاذبه­ی زمین را ملغی نمایم آیا باید تمام کتاب های فیزیک را یکی یکی جمع کنم و آن قانون تدوین و نوشته شده را از آن کتاب ها پاک نمایم یا نه؟

آیات قرآن هم برای فهمیدن آسان آنها و تعبیر و توضیح حقایق وجودی، این گونه هستند یعنی مثل کلمات و الفاظ تدوین شده­ی حرفی به همان صورت در مصحف هامی باشند. پس اگر خداوند بخواهد قرآن را رفع و بردارد آیا اقدام به پاک نمودن این کلمات و الفاظ قرآن می نماید‌؟

اگر تسلیم این تفکّر و نظریه شویم پس اعجاز قرآن چه می شود؟ نتیجه­ی این تفکّر این است که قرآن عبارت از یک کتابی است که داستان و حکمت ها و مثال­ها را بیان می کند نه چیز دیگر، و برای پاداش و ثواب و لذّت بردن و پُر کردن وقت فراغت خوانده و قرائت می شود، و هیچ حقیقت خارجی دیگری برایش نیست که مجسّم کند و نشان دهد!

ولی حقیقتی که در آن زمان حاصل می شود این است که رفع و برداشته شدن قرآن، رفع و بر داشته شدن حقیقت های فعلی وجودی آن می باشد، نه به کلمات و الفاظ و لغاتی که در مصحف ها می باشد .

یعنی به زودی از اسلام و شریعت های دینی فقط مصحف های چاپ شده و کتاب های جامع باقی می ماند که فقط پوسته­ی آن است و درون­شان خالی می باشد، چیزی که به اسم اسلام است به آن عمل نمی شود. و نوشته­ی حروف آیات قرآن است ولی از وجود مصادیق حقیقت های آن در عالم،خالی است. دلیل این مطلب خبری است که ابن عبّاس در حدیث طولانی از رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) روایت کرده و گفت: «. . . در آن هنگام رُوَیبِضه سخن مى‏گوید»، اطرافیان پرسیدند: رویبضه چیست؟

حضرت فرمود: «کسى است که درباره­ی مردم سخن مى‏گوید در حالی که هرگز سخن نمى‏گفت، و نُه دهم مردم حق را انکار می کنند، و اسلام از بین می رود، و غیر از اسمِ آن چیزی باقی نمی ماند، و قرآن هم از بین می رود، و چیزی از آن غیر از نشان و رسم (خط و چاپ) آن باقى نمی ماند، و مصحف ها با زیور آلات مزیّن می شوند، ‏و مردان امّت من داروی چاقی استفاده می کنند، و کنیزان در امور، مورد مشورت قرار خواهند گرفت، و اطفال (بى سواد) بالاى منبرها مى‏روند و سخنرانی می‏کنند، و زن ها از مرد ها خواستگاری می کنند، در آن زمان مساجد تزیین مى شوند آن چنان که معابد یهود و نصارا تزیین مى شوند، و مناره های مساجد بلند و طولانی می شوند، و صفوف نمازگزاران فراوان اما دل ها نسبت به یک­دیگر دشمن و زبان­ها مختلف است و خواهش­های نفسانی بسیار می گردد» این حدیث را این ماجه در سنن خود ج 2 ص 1339 و 1340 حدیث 4036 و احمد در مسند خود ج 2 ص 291 و ج 3 ص 220 و حاکم در مستدرک ج 4 ص 512 و طبرانی در معجم کبیر ج 18 ص 67 و ابو نعیم در فتن ص 1470 نقل کرده اند .

از اسلوب و روش این حدیث یک توضیح صریحِ جدّی به دست می آید که در آخرالزمان اسلام و نماز و قرآن و قرائت کنندگان آن وجود دارند، حتی خطیبان و مساجد و صف های نماز و مناره ها همه وجود خواهند داشت، ولی از اسلام فقط اسم آن است و قرآن فقط نشان و رسم آن، و مساجد مکان تزیین و زیور آلود می گردند، و خطیبان افراد خوردسال از نظر معرفت و شناخت و شریعت هستند. و نمازگزاران با لباس های فاخر فقط نماز می خوانند، ولی در دل­های آنان بغض و عداوت و دشمنی است. این یعنی اینکه رفع و برداشته شدن قرآن و محو و نابود شدن آیات از مصحف ها ومحو قرآن از حافظه ها ضرورت ندارد. بلکه صِرف قرائت قرآن بدون عمل کردن به آن ، دلیل رفع و از بین بردن قرآن می‏باشد.

از زیاد بن لبید نقل شده که پیامبر اسلام ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) چیزی را ذکر نموده و فرمود: «آن کار در زمان از بین رفتن علم تحقّق پیدا می کند»، من عرض کردم: ای رسول خدا ! چگونه علم از بین می رود در حالیکه ما قرآن را می خوانیم و به فرزندان خود یاد می دهیم، و فرزندان ما به بچه های خود یاد می دهند و این کار، تا روز قیامت ادامه دارد؟

پس رسول خدا ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) فرمود: «ای زیاد اگر تو در بین مردان مدینه فقیه ­ترین و عالم ­ترین آنها باشی! مادرت به عذایت بنشیند . آیا این یهود و نصاری نیستند که تورات و انجیل را می خوانند ولی هیچ یک از محتوای آن دو را عمل نمی کنند» سنن ترمذی ج 4 ص 140 حدیث 2791، مستدرک حاکم ج 1 ص 99 .

از اینجا می فهمیم آنچه را که مفسّرین پذیرفتند – با تمام احترامی که برای آنها و آرا و نظرات­شان قائلم – حرف منطقی نیست، بلکه حقیقت مطلب این است که تاویل رفع و برداشته شدن قرآن یعنی رفع و برداشته شدن حقایقِ مصادیق قرآن از عالم وجود است همان­طوری که بیان و توضیح آن در لابلای این بحث به زودی می آید.

برگرفته از : کتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن

کتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
در این نظریه نویسنده چگونگی رفع قرآن را ثابت می کند. این در حالی است که علمای مسلمین آن را نوعی خرافه و اسطوره به شمار آورده اند.
این نظریه رفع تدریجی قرآن بعد از شهادت آخرین امام معصوم (علیه السلام) را نشان می دهد.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes