یوسف زهرا

روایات و احادیثی که بخش بخش بودن قرآن را ثابت میکند

روایات و احادیثی که بخش بخش بودن قرآن را ثابت میکند

اندازه فونت :
1396/09/06

روایاتی که دلالت بر بخش بخش بودن قرآن دارد

امّا اخبار صحیحی که از عترت گران­قدر و عِدل قرآن یعنی اهل بیت عصمت – رحمت و درود خدا بر همه ی آنها باد – وارد شده اند و برای صحّت مضمون نظریه و تفکّر بخش بخش بودن قرآن می شود به آنها استشهاد کرد، عبارتند از:

الف – خبری که محمد بن یعقوب کلینی از علی بن ابراهیم از پدرش از ابن سنان یا غیر او از شخصى که نامش را برده است، روایت نمود که از امام صادق علیه السلام پرسیدم: آیا «قرآن» و «فرقان» دو چیزند (دو معنا دارند) یا یک چیز؟ حضرت فرمود: «قرآن تمامى کتاب خدا است (از محکم و متشابه و غیر آن) ولی فرقان همان قسمت آیات محکم و آیات روشنى است که عمل به آن واجب مى‏باشد ».

کافی ج 2 ص 630 حدیث 11همچنین از ابوعبدالله ابن سنان روایت شده که گفت از امام صادق علیه السلام راجع به قرآن و فرقان پرسیدم، حضرت فرمود: «قرآن تمام همه ی کتاب خدا است و خبر هایی که در آینده اتّفاق می افتد در آن است ولی فرقان همان بخشى است که محکمم است و عمل به آن واجب می باشد و هر محکمی فرقان است » . تفسیر عیاشی ج 1 ص 9 حدیث 22 .

ب – آنچه در دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه آمده است: «ای خدای من و خدای پدران من . . . تا آنجا که گفت: ای خدای برگزیدگان و ای کسی که تورات و انجیل و زبور و فرقان را نازل نمودی و کهیعص و طه و یس و قرآن حکیم نازل کردی». اقبال الاعمال ج 2 ص 80 .

ج – امام زین العابدین و پیشوای ساجدان علی بن الحسین علیه السلام در دعای خود هنگام ختم قرآن گفت «و قرآن را فرقان و جدا کننده (بین حقّ و باطل) گردانیده‏اى که به وسیله ی آن حلال و حرامِ خود را از هم جدا کرده‏ اى » .

در قسمتی دیگر این دعا گفت: «پس ما را از کسانى قرار دِه که آن را چنان که شایسته ی حفظ و نگهدارى آن است، نگاه می دارند (به دستورات آن عمل می کنند) و تو را اطاعت می نمایند به اعتقاد و باور داشتن تسلیم و گردن نهادن در برابر آیات محکم آن و به اعتراف به متشابه (آیاتی که معناى آن آشکار نیست) و دلیل هاى روشن آن پناه می برند (ایمان می آورند)» . صحیفه ی سجادیه ضمن دعای 42 .

از مجموع روایاتی که ذکر نمودیم روشن می گردد که «فرقان» جزئی از قرآن است و به حلال و حرام اختصاص دارد، همان­طوری که در قسمت حدیث شماره ی «ج» می باشد و همچنین «فرقان» غیر از «قرآن حکیم» است همان­گونه که در قسمت «ج» موجود می باشد.

از این دو مجموعه ی آیات و روایات نتیجه ای به دست می آوریم که مفاد و مفهوم آن صحیح بودن مفهوم تفکّرِ بخش بخش بودن قرآن است. و این تفکّر متضمّن توضیح معالم و آثار متعدد آیات قرآن است که ظاهر آن آیات – به حسب نظریات تفسیری تقلیدی که مفسران آن نظریه­ها را قبول نمودند – با هم متناقض می­باشند.

این روش، امکان با ارزشی را در مسیر تفسیر قرآن ایجاد می کند و اهتمام به حلّ آنچه از الفاظ قرآنی که مشگل به نظر می رسد، و مفسران در آن رابطه کتاب­هایی نوشتند، و اسم «غریب القرآن» یا «مشگل القرآن» و غیر اینها بر این کتاب­ها اطلاق نمودند، دارد. و به زودی نشانه ها ومعارف این نظریه با هر قَدمی که در این کتاب برداریم واضح و روشن می گردد .

برگرفته از : کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن

کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
این نظریه تفاوت بین کتابهای مختلف موجود در قرآن را مشخص می کند و مسیر تفسیر هزار ساله را اصلاح می نماید.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes