یوسف زهرا

صفات سفیانی

صفات سفیانی

اندازه فونت :
1396/08/25

صفات سفیانی

اما از جهت صفات، متوجه می‌شویم که صفات او به خصوص شبیه صفات جدش ابوسفیان، و به طور عموم شبیه صفات بنی امیه است؛ چون که آنها از نظر درشتی جسم و درهم کشیده بودن خلقت از دیگران متمایز بودند.

اگر روایات را به طور عمومی تتبع و تحقیق کنیم می‌یابیم که اشاره دارند به این که سفیانی مردی است که رنگ رخسارش مایل به زرد و آبى و قرمز و سرخ می‌باشد، و مردیست چهارشانه و زشت‏رو و کله گنده و در صورتش آبله دارد و یک چشم است.

و در روایتی از امیر المومنین(علیه السلام) آمده:

«إِذَا رَأَیْتَهُ حَسِبْتَهُ أَعْوَرَ» اگر او را ببینى خیال می‌کنى یک چشم است . کمال الدین شیخ صدوق ج 2 ص 651 ضمن حدیث 9، بحار الانوار ج 52 ص 205 ضمن حدیث 36 .

و همچنین در روایتی از امام باقر(علیه السلام) راجع به چشم سفیانی آمده:

«هُوَ أَخْوَصُ الْعَیْنِ» چشم سفیانی فرورفته است . کتاب الفتن نعیم بن حماد ص 165.

و در روایت دیگر از امام علی(علیه السلام) آمده:

«بِعَیْنِهِ نُکْتَهُ بَیَاضٍ» در چشم او نقطه‌ی سفیدی است . کتاب الفتن نعیم بن حماد ص 425، کنز العمال ج 11 ص 284 حدیث 31535.

البته در چند روایت ذکر صفات سفیانی آمده است:

روایت اول: از امام علی(علیه السلام) نقل شده فرمود:

«یَخْرُجُ ابْنُ آکِلَهِ الْأَکْبَادِ مِنَ الْوَادِی الْیَابِسِ، وَ هُوَ رَجُلٌ رَبْعَهٌ، وَحْشُ الْوَجْهِ، ضَخْمُ الْهَامَهِ، بِوَجْهِهِ أَثَرُ جُدَرِیٍّ، إِذَا رَأَیْتَهُ حَسِبْتَهُ أَعْوَرَ، اسْمُهُ عُثْمَانُ، وَ أَبُوهُ عَنْبَسَهُ، وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ أَبِی سُفْیَانَ».

پسر هند جگرخوار (سفیانى) از بیابان خشک و یابس خروج می‌کند و بیرون مى‏آید، او مردى است چهار شانه و زشت رو و کلّه گنده و آبله رو، و چون او را ببینى مى‏پندارى که یک چشم است، نامش عثمان و نام پدرش عنبسه می‌باشد، و از فرزندان ابوسفیان است‏ . کمال الدین شیخ صدوق ج 2 ص 651 حدیث 9، بحار الانوار ج 52 ص 205 حدیث 36.

روایت دوم: از امام باقر(علیه السلام) روایت شده فرمود:

«السُّفْیَانِیُّ مِنْ وَلَدِ خَالِدِ بْنِ یَزِیدَ بْنِ أَبِی سُفْیَانَ، رَجُلٌ ضَخْمُ الْهَامَهِ، بِوَجْهِهِ آثَارُ جُدَرِیٍّ، وَبِعَیْنِهِ نُکْتَهُ بَیَاضٍ».

سفیانی از فرزندان خالد بن یزید بن معاویه فرزند ابوسفیان می‌باشد و کلّه گنده و آبله رو است، و در چشم او نقطه‌ی سفیدی وجود دارد . کتاب الفتن نعیم بن حماد ص 166، کنز العمال ج 11 ص 284 حدیث 31535.

روایت سوم: از ابن مسعود نقل شده که از ایلیا مردی اعور و یک چشم حرکت می‌کند، و فتنه و آشوب زیادی ایجاد نموده و خرید و فروش خمر و می را حلال می‌‌کند، او کسی است که لشگری را به مدینه می‌فرستد . کتاب الفتن نعیم بن حماد ص 169.

معلوم و روشن است کسی که لشگری به مدینه می‌فرستد سفیانی است.

روایت چهارم: از حارث بن عبد الله نقل شده گفت:

مردی از فرزندان ابوسفیان در درّه‌ای خشک همراه با پرچم‌های سرخ بیرون می‌آید و خروج می‌کند، بین آرنج و مچ دست و دو ساق پایش باریک است، و گردن بلندی دارد، رنگش زرد پر رنگ است . کتاب الفتن نعیم بن حماد ص 166.

روایت پنجم: از ارطاه روایت شده گفت:

مرد دیگری از آنها خارج می‌شود … فردی بدسیما و بین دو آرنج و مچ دست او باریک و سرش به پشت برگشته و چشمانى فرورفته دارد، و در زمان او شهرها و خانه ها فرو می‌ریزد . کتاب الفتن نعیم بن حماد ص 165 و 166.

می‌یابینم که این صفات سفیانی به جز بعضی از موارد، به طور کلی با صفات جدش ابوسفیان بن حرب مطابقت دارند؛ چون که در رابطه با صفات ابوسفیان آمده که او مردی چهارشانه و کله‌ای بزرگ داشت، و یک چشم بود؛ برای این که یکی از چشم‌هایش در جنگ طائف نابینا شده بود و همین حالت ادامه داشت تا این که در جنگ یرموک (بین اعراب و روم) چشم دیگرش هم کور شد.

لذا راجع به این موضوع نقل شده که ابوسفیان در جنگ حنین حاضر بود، و یک چشم او در جنگ طائف کور شده، و همیشه به این حالت بود تا این که در جنگ یرموک چشم دیگرش هم نابینا شد به خاطر این که سنگی به چشمش اصابت کرد و آن را کور نمود… و چهارشانه و قدکوتاه با کله‌ای بزرگ بود .  الاستیعاب ج 4 ص 1680 ضمن شماره‌ی 3005، الآحاد و المثانی ج 1 ص 363 ذیل شماره‌ی 484 و شماره‌ی 485.

لازم به ذکر است که طبق این نقل متوجه می‌شویم که ابوسفیان در جنگ حنین مسلمان و حاضر بود، و این مسلمان بودنش ظاهری بود؛ چون که او در واقع مسلمان و موافق آن نبود، و سخنان دشمنی ابوسفیان با اسلام و مسلمانان به این امر گواهی می‌دهد که او مسلمان حقیقی نبود.

همچنین از ابوبکر بن ابی الدنیا نقل شده گفته:

معاویه مردی قدبلند و سفید بود… وقتی خنده می‌کرد لب بالای او بازمی‌گردید…  . البدایه و النهایه‌ی ابن کثیر ج 8 ص 126.

و محمد بن سعد از ابوسیف نقل کرده که روزی ابوسفیان به معاویه نگاه کرد در حالی که او کم سن بود، پس به مادرش هند گفت: این بچه (معاویه) کله‌ی گنده‌ای دارد، و سزاوار و شایسته است که قوم خود را سیادت و سرپرستی کند . البدایه و النهایه‌ی  ابن کثیر ج 8 ص 126، الاصابه ج 6 ص 121.

نتیجه این که از مطالب گذشته برای ما معلوم می‌شود آن سفیانی که نسبش به ابوسفیان برمی‌گردد از جهت صفات جسمانی شبیه او می‌باشد، و این امر از مواردی است که تایید می‌کند سفیانی همان ابوسفیان عصر ظهور مقدس امام(علیه السلام) مهدی است.

برگرفته از : کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
حرکت سفیانی موافق با قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام.
این کتاب به طور واقعی به بررسی تحلیلی شخصیت سفیانی، دشمن درجه یک امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طبق قرآن و احادیث از معصومین (علیهم السلام) می پردازد. در این بررسی به حقیقتی تکیه کرده است که علوم جدید با فناوری به دور از هرگونه خرافه پرستی غیر واقعی به آن رسیده اند. این کتاب به مخاطب اندیشه و درک درستی از این شخصیت جنایتکار که با امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارزه و در راه نهضت مبارک او سنگ اندازی می کند، ارائه می دهد.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes