یوسف زهرا

مدت حکومت سفیانی

مدت حکومت سفیانی

اندازه فونت :
1396/08/25

مدت حکومت سفیانی

تمام مصادر از دو طرف شیعه و اهل سنت اتفاق دارند بر این که مدت حکومت سفیانی فقط نُه ماه خواهد بود نه بیش‌تر از آن، مگر این که در بعضی از روایات آمده که مدت حکومتش کمی کم‌تر یا بیش‌تر از نُه ماه است.

در حقیقت آن دوره‌ی نُه ماهی که سفیانی حاکم می‌شود، همان مدت حکومتش بر شهرهای شام فعلی خواهد بود، و این مدت اضافه بر آن دوره‌ای می‌باشد که قبل از آن نُه ماه است و به عنوان حرکت نظامی برای تسلط و سیطره بر شام محسوب می‌گردد آنچه که بعضی از روایات اجمالا آن را به پانزده ماه محدود می‌کنند همان‌گونه که در آینده می‌آید.

در حالی که آن مدت پانزده ماه جهت آمادگی این عملیات نظامی وسیع که شامل تسلط و سیطره بر تمام شهرهای شام می‌گردد، مدت کمی نیست .

اگر ما به هر گونه حرکت یا انقلابی که در عالم برای دگرگونی و تغییر یک نظام و حکومت به وجود می‌آید ـ چه از زمان گذشته باشد یا جدید ـ مراجعه کنیم، چنین استفاده می‌شود که برای آماده کردن امور مادی و نظامی و معنوی و فرهنگی، بیش‌تر از پانزده ماه زمان نیاز دارد.

البته این مدت علاوه بر آن فرصتی است که هر عملیات نظامی محتاج به آن است از قبیل برنامه ریزی و مطالعه‌ی جهات مختلف که خیلی بیش‌تر از آن مدت، زمان‌بر است.

این مقدار احتیاج به زمان برای تغییر یک حکومت است، اما یک حرکت بزرگ مثل حرکت و جنبش سفیانی که چهار دولت و حکومت یا بیش‌تر از آن را تحت سیطره‌ی خود می‌خواهد، چقدر زمان احتیاج دارد؟!

خطر حرکت سفیانی و اهمیت و وسعت آن متوقف بر این مقدار نمی‌شود، بلکه راز خطر آن حرکت در این نهفته می‌شود که در مقابل جریان امام مهدی(علیه السلام) قرار می‌گیرد، و تلاش و کوشش می‌کند که حرکت و قیام امام(علیه السلام) را ساقط و به خیال خودش دفن کند؛ چون که فتنه‌ی سفیانی سخت‌ترین فتنه و آشوب به حساب می‌آید که رسول خدا حضرت محمد «صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً» و امامان معصوم(علیه السلام) مسلمانان را از آن برحذر داشته و ترساندند.

در نتیجه حرکت سفیانی از ابتدای شروع تا این که سیطره و تسلطش کامل گردد، احتیاج به زمان طولانی دارد؛ چون که باید یاران و تایید کنندگان را دعوت کند و آنها را برای آن دعوت و رهبر و فرمانده که سفیانی باشد و آن تفکری که محرک او هست، قانع کنند.

وقتی مقدمات حرکتش کامل شد، با مرحله‌ی عملیات نظامی قیام می کند تا بر مناطق خاصى که قصد تسلط بر آنجاها را دارد مسلط و حاکم شود، و به طور طبیعیً این مراحل احتیاج به مدت زمان نسبتاً طولانى دارد تا به آن قیام کند.

اگر به روایات در این باب برگردیم، متوجه می‌شویم آن روایات ـ که مدت زمان حکومت سفیانى را بیان مى‏کنند ـ به سه دسته تقسیم مى‏شوند.

قسم اول: روایاتى که مدت زمان حکومت او را 9 ماه بیان مى‏کند؛ چون که از امام باقر(علیه السلام) روایت شده فرمود:

«وَ کَفَى بِالسُّفْیَانِیِّ نَقِمَهً لَکُمْ مِنْ عَدُوِّکُمْ، وَ هُوَ مِنَ الْعَلاَمَاتِ لَکُمْ …

إِنَّمَا فِتْنَتُهُ حَمْلُ امْرَأَهٍ تِسْعَهَ أَشْهُرٍ، وَ لاَ یَجُوزُهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ»‏

و سفیانى براى شکنجه کردن دشمن شما، براى شما کافى است، و او از نشانه‌ها و علامات (ظهور) است …

فتنه‌ی او نه ماه به اندازه‌ی مدت حاملگى زنان است، و اگر خدا بخواهد از این مدت تجاوز نمى‏کند . غیبت نعمانی ص300 و301 ضمن حدیث 3، بحار الانوار ج ‏52 ص 141 ضمن حدیث 51.

در روایتی نیز از امام صادق (علیه السلام) آمده که آن حضرت فرمود:

«إِذَا اسْتَوْلَى السُّفْیَانِیُّ عَلَى الْکُوَرِ الْخَمْسِ فَعُدُّوا لَهُ تِسْعَهَ أَشْهُرٍ».

هنگامى که سفیانى بر پنج شهر ظاهرا مقصود از آن پنج شهر: شام و فلسطین و اردن و حلب و حمص است.‏ مسلّط شد نُه ماه براى او بشمارید . غیبت نعمانی ص 304  حدیث 13، بحار الانوار ج ‏52 ص 252 حدیث 141.

همچنین از محمد بن مسلم از ابوجعفر امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمودند:

«اتَّقُوا اللَّهَ وَ اسْتَعِینُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فِی طَاعَهِ اللَّهِ … وَ إِنَّمَا فِتْنَتُهُ حَمْلُ امْرَأَهٍ تِسْعَهُ أَشْهُرٍ، وَ لَا یَجُوزُهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ».‏

از خدا بپرهیزید، و به وسیله‌ی ورع و پارسایى و کوشش در فرمانبردارى خداوند بر این عقیده که دارید یارى بجویید…

و همانا فتنه‌ی او نه ماه به اندازه‌ی مدت حاملگى زنان است، و اگر خدا بخواهد از این مدت تجاوز نمى‏کند . غیبت نعمانی ص300 و301 ضمن حدیث 3، بحار الانوار ج ‏52 ص 140 و141 ضمن حدیث 51.

از این روایات روشن مى‏شود که این مدت نُه ماه همان مدت حکومت و تسلط او بر شهرهاى شام است، و زمان عملیات نظامى او از این نُه ماه استثنا شده است؛ زیرا تعبیرات روایات تمام این مدت را شامل می‌شود؛ چون که در روایات به طور صریح آمده: «سفیانی حکومت می کند» یا «زمانی که سفیانی بر پنج شهر مسلط شد نُه ماه براى او بشمارید»، و تعبیرات دیگر.

این یعنى زمان استیلایش بر شهرهاى شام یک چیز است، و مدت سیطره و حکومت حقیقى او چیز دیگرى است.

قسم دوم: روایاتى که مدت حکومت سفیانى را در نُه ماه محدود مى‏کنند به اضافه‌ی زمانى را که براى عملیات نظامى او می‌باشد که قبل از حکومتش است که مجموعاً پانزده ماه مى‏شود.

یکی از آن روایات خبر عیسى بن اعین از امام صادق(علیه السلام) که آن حضرت ‏فرمود:

«السُّفْیَانِیُّ مِنَ الْمَحْتُومِ، وَ خُرُوجُهُ فِی رَجَبٍ، وَ مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَهَ عَشَرَ شَهْراً، سِتَّهُ أَشْهُرٍ یُقَاتِلُ فِیهَا، فَإِذَا مَلَکَ الْکُوَرَ الْخَمْسَ مَلَکَ تِسْعَهَ أَشْهُرٍ، وَ لَمْ یَزِدْ عَلَیْهَا یَوْماً».

خروج و آمدن سفیانى از امور حتمى است، و خروج او در ماه رجب خواهد بود، و از آغاز خروجش تا پایانش مجموعاً پانزده ماه است که در شش ماه آن جنگ و پیکار مى‏کند، و چون شهرهاى پنج‌گانه را به تصرّف درآورد نه ماه فرمانروایى خواهد کرد، و یک روز هم بر آن افزوده نمى‏گردد . غیبت نعمانی ص300 حدیث 1، بحار الانوار ج ‏52 ص 248 حدیث 130.

«السُّفْیَانِیُّ لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا یَخْرُجُ إِلَّا فِی رَجَبٍ».

آمدن سفیانى از امور مسلم است، و جز در ماه رجب نمی‌آید.

مردى به آن حضرت عرض کرد: وقتى او خروج کرد و آمد، وضع ما شیعیان چگونه است؟

امام(علیه السلام) فرمود:

إِذَا کَانَ ذَلِکَ فَإِلَیْنَا».

هنگامى که این پیش آمد، شما به سوى ما روى آورید . غیبت نعمانی ص 302 حدیث 7، بحار الانوار ج 52 ص 249 حدیث 135.

در نهایت از آنچه گذشت برای ما روشن مى‏شود که مدت حکومت سفیانى بر شهرهاى شام نُه ماه خواهد بود که قبل از آن، زمان عملیات نظامى است که به وسیله‌ی آن بر منطقه تسلط پیدا مى‏کند، و مدت این عملیات شش ماه می‌باشد.

البتّه باید قبل از آن مدت، زمانى باشد تا این حرکت ظهور کند، و آمادگى عمومی براى قیام به عملیات نظامى حاصل شود، مگر این که ممکن است جدّا در این مدت زمانى قانون بدا صورت گیرد، از این جهت که بر حسب ظروف آن، کم یا زیاد شود.

برگرفته از : کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
حرکت سفیانی موافق با قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام.
این کتاب به طور واقعی به بررسی تحلیلی شخصیت سفیانی، دشمن درجه یک امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طبق قرآن و احادیث از معصومین (علیهم السلام) می پردازد. در این بررسی به حقیقتی تکیه کرده است که علوم جدید با فناوری به دور از هرگونه خرافه پرستی غیر واقعی به آن رسیده اند. این کتاب به مخاطب اندیشه و درک درستی از این شخصیت جنایتکار که با امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارزه و در راه نهضت مبارک او سنگ اندازی می کند، ارائه می دهد.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes