یوسف زهرا

مدرسه تقلیدی در تفسیر کردن قرآن

مدرسه تقلیدی در تفسیر کردن قرآن

اندازه فونت :
1396/09/06

مدرسه ی تقلیدی در تفسیر قرآن

از آنچه که گذشت این امر را شناختیم که در قرآن محکم و متشابه وجود دارد و محکم تفسیر می شود ولی متشابه نیاز به تاویل دارد و این تاویل به راسخان در علم اختصاص دارد. راسخانی که صادق آل محمّد ((صلّی اللهُ علیه و آلهِ و سلّم تسلیماً)) آنها را چنین تعریف کرد و فرمود: «راسخان در علم ما هستیم و ما تاویل قرآن را مى‏دانیم»‏. کافی ج 1 ص 213 حدیث 1 .

سزاوار نیست این گونه فهمیده شود که «محکم» چیزی است بدون تاویل؛ چون که هر ظاهری، باطنی دارد و هر محکمی دارای تفسیر و تاویلی است. ولی متشابهی که فهمیدن عبارتش به ظاهر ممکن نیست، آن احتیاج به تاویل دارد که از مصادر و اهل آن گرفته می شود و اهل تاویل کسانی هستند که خداوند آنها را بر مخزن­های رحمت خود نگهبان قرارداده است.

شگفت انگیز است مفسّران را می بینی وقتی که تفسیر های خود را می نویسند شروع می کنند به تفسیر از اوّل تا آخر قرآن بدون اینکه قواعد آن را اعمال نمایند و اینکه تفسیر چیست و تاویل کدام است. بدون اینکه محکم و متشابه قرآن را از هم­دیگر جدا کنند. آیا این عمل، آنها را به حیرت و سرگردانی نمی کشاند؟ آیا این کار اخذ به تاویل اشتباه و خلط نمودن بین لاغر و چاق نیست ؟

دوست دارم ابتدا از مفسّرین راجع به این کلام خدا سوال کنم که مقصود آن چیست؟ خداوند فرمود: (فَالْمُلْقِیاتِ ذِکْرا) سوره ی مرسلات آیه ی 5 . «و سوگند به آنها که آیات بیدار کننده ی (الهى) را (به انبیاء) القا مى‏نمایند» .

وقتی چنین سوالی شد حتما در جواب خواهند گفت منظور از «ملقیات» فرشتگان هستند و این شبیه گفتار کسانی هست که کافر شدند زمانی که فرشتگان الهی را جنس مؤنّث نامیدند. و خداوند فرمود: (إِنَّ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ لَیُسَمُّونَ الْمَلائِکَهَ تَسْمِیَهَ الْأُنْثى‏) سوره ی نجمم آیه ی 27 . «کسانى که به آخرت ایمان ندارند فرشتگان را دختر (خدا) نام گذارى مى‏کنند».

این جا است که می گوییم عمل کردن طبق نظریه و تفکّر بخش بخش بودن قرآن در شناختن مراتب و قواعد خطاب های قرآنی، در هر مقام و مرتبه ای، به ما کمک می کند. خلاصه این که یک نظم قرآنی قاطع برای ما حاصل می شود که مجالی برای اجتهاد به رأی، باقی نمی­گذارد و هیچ دری را برای تصرف کورکورانه در معانی قرآن باز نمی­کند.

برگرفته از : کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن

کتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآن
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
این نظریه تفاوت بین کتابهای مختلف موجود در قرآن را مشخص می کند و مسیر تفسیر هزار ساله را اصلاح می نماید.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes