یوسف زهرا

مکان خروج سفیانی

مکان خروج سفیانی

اندازه فونت :
1396/08/25

مکان خروج سفیانی

شهرهای شام به عنوان مکان خروج و شروع حرکت سفیانی به حساب می‌آیند که شامل سوریه و اردن و فلسطین و لبنان می‌شود؛ چون که این مناطق قبلا مکان حکومت نیاکان و گذشتگان سفیانی از اموی‌ها مثل معاویه بن ابی سفیان و یزید بن معاویه و غیر اینها بودند، چه از شاخه‌های سفیانی یا از مروانی.

پس همان تاریخ دوباره برمی‌گردد وتکرار می‌شود؛ چون که عراق در کشمکش و درگیری نظامی بار دیگر در مقابل شام قرار می‌گیرد؛ از جهت این که عراق در آینده به عنوان نقش آفرین خط و مشی علوی و اهل بیت (علیهم السلام) خواهد شد که در وجود امام مهدی(علیه السلام) و دعوت و یاران آن حضرت شکل می‌گیرد.

اما شام همان نقش و خط و مشی اموی را به عهده می‌گیرد که دشمن امام مهدی و اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیان و یاران آنها خواهد بود.

اگر روایات را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اغلب آن روایات اشاره می‌کنند که خروج و حرکت سفیانی در محدوده‌ی وادی یابس خواهد بود، و آن وادی یابس منطقه‌ای بین غرب اردن و شرق فلسطین و جنوب سوریه است، و به طور مشخص در چند مایلی جنوب غربی دمشق واقع شده است.

روایتی از امام علی(علیه السلام) آمده که آن حضرت فرمود:

«یَخْرُجُ ابْنُ آکِلَهِ الْأَکْبَادِ مِنَ الْوَادِی الْیَابِسِ، وَ هُوَ رَجُلٌ رَبْعَهٌ، وَحْشُ الْوَجْهِ، … وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ أَبِی سُفْیَانَ، حَتَّى یَأْتِیَ أَرْضَ قَرَارٍ وَ مَعِینٍ فَیَسْتَوِیَ عَلَى مِنْبَرِهَا».

پسر هند جگرخوار (سفیانى) از بیابان خشک و یابس خروج می‌کند و بیرون مى‏آید، او مردى است چهار شانه و زشت رو می‌باشد، … و از فرزندان ابوسفیان است، او خروج می‌کند تا به سرزمینی آرام و خرَم مى‏آید و بر منبر آن مى‏نشیند‏ . کمال الدین شیخ صدوق ج 2 ص 651 حدیث 9، بحار الانوار ج 52 ص 205 حدیث 36.

و در روایت دیگر از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که آن حضرت فرمود:

«السُّفْیَانِیُّ مِنْ وَلَدِ خَالِدِ بْنِ یَزِیدَ بْنِ أَبِی سُفْیَانَ … یَخْرُجُ مِنْ نَاحِیَهِ مَدِینَهِ دِمَشْقَ فِی وَادٍ یُقَالُ لَهُ: وَادِی الْیَابِسِ، یَخْرُجُ فِی سَبْعَهِ نَفَرٍ، مَعَ رَجُلٍ مِنْهُمْ لِوَاءٌ مَعْقُودٌ، یَعْرِفُونَ فِی لِوَائِهِ النَّصْرَ، یَسِیرُونَ بَیْنَ یَدَیْهِ عَلَى ثَلَاثِینَ مِیلًا، لَا یَرَى ذَلِکَ الْعَلَمَ أَحَدٌ یُرِیدُهُ إِلَّا انْهَزَمَ».

سفیانی از فرزندان خالد بن یزید بن معاویه فرزند ابوسفیان می‌باشد … او از ناحیه ای از شهر دمشق که وادی یابس (درَه‌ی خشک) نامیده می شود با هفت نفر که یکی از آنها پرچمی پیچیده با خود دارد، خروج می کند، طرفداران آن اعتقاد به پیروزی آن پرچم دارند، و در جلوی آن پرچم در مسیر سی مایلی حرکت می‌کنند، و هر کس که بخواهد به طرف آن برود، با دیدن آن شکست می‌خورد و فراری می‌گردد . کتاب الفتن نعیم بن حماد ص 166، کنز العمال ج 11 ص 284 حدیث 31535.

از ظاهر این روایت چنین به نظر می‌رسد که منطقه‌ی «وادی یابس» در زمان‌های گذشته بخشی از توابع دمشق بود؛ زیرا در این زمان آنچه که معلوم و روشن می‌باشد این است که «وادی یابس» در ضمن حکومت و کشور اردن واقع می‌باشد.

هسته‌ی حرکت سفیانی از هفت نفر تشکیل می‌شود که مثل فرمانده و رهبر آن می‌باشند، البته این در ابتدای حرکت اولی است که شروع به وسعت می کند . تا این که سیطره و تسلط او بر دمشق کامل شود، و آن را به عنوان پایتخت خود قرار می‌دهد.

از حذیفه بن یمان نقل شده گفت پیامبر اسلام «صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً» فتنه‌ و آشوبی که بین مردم مشرق ایجاد می‌شود سخن به میان آورد و فرمود:

«فَبَیْنَا هُمْ کَذَلِکَ یَخْرُجُ عَلَیْهِمُ السُّفْیَانِیُّ مِنَ الْوَادِی الْیَابِسِ فِی فَوْرِ ذَلِکَ حَتَّى یَنْزِلَ دِمَشْقَ».

در اثنایى که آنها سرگرم کشمکش و نزاع هستند، سفیانى از یابس بر آنها حمله می‌برد و خروج می‌کند تا آن‌که وارد دمشق مى‏شود . بحار الانوار ج 52 ص 186 ذیل حدیث 11.

از عبدالله بن ابى منصور آمده که از امام صادق(علیه السلام) نام سفیانى را پرسید، حضرت در جواب فرمودند:

«وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِهِ؟ إِذَا مَلَکَ کُوَرَ الشَّامِ الْخَمْسَ دِمَشْقَ وَ حِمْصَ وَ فِلَسْطِینَ وَ الْأُرْدُنَّ وَ قِنَّسْرِینَ فَتَوَقَّعُوا عِنْدَ ذَلِکَ فَرَجاً».

با نام او چه کار دارى؟ هرگاه پنج استان شام یعنی دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قنّسرین را به دست آورد، در آن وقت شما منتظر فرج باشید . کمال الدین شیخ صدوق ج ‏2 ص 651 و 652 حدیث 11، اعلام الورى ص 457.

از این روایت برای ما معلوم می‌شود که تسلط و سیطره‌ی سفیانی بر دمشق و بقیه‌ی مناطق و استان‌های پنج‌گانه علامت و نشانه‌ی نزدیک بودن فرج امام مهدی (علیه السلام) و قیام آن حضرت می‌باشد؛ چون که تسلط سفیانی بر آن مناطق و خروج او از آنجا به معنای تسلط و سیطره‌ی نظامی بر آن می‌باشد.

که باید قبل از آن، مرحله‌ی آماده کردن و منظم نمودن امور برای حرکت تحقق یابد همان گونه شرح آن بعدا می‌آید.

به خاطر این که معقول نیست حرکتی با این اهمیت و با آن وسعت با عملیات نظامی ایجاد شود بدون این که قبل از آن آمادگی و تعیین حد و مرز تحقق پیدا کند.

با این حساب، این حرکت سفیانی ـ که به دو مرحله تقسیم می‌شود ـ مرحله‌ی اول ، همان ظهور حرکت و دعوت به آن می‌باشد که در واقع مرحله‌ی جمع آوری افراد و وسایل است، همان‌گونه که دعوت امام مهدی (علیه السلام) هم این گونه است.

و اگر حرکت سفیانی در آخر الزمان و حرکت نیاکان و گذشتگانش از آل ابوسفیان در گذشته را با هم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که آن هم از شام آغاز می‌شود؛ زیرا می‌یابیم که اولین کسی که حکومت اموی را در شهرهای شام پایه‌گذاری کرد، معاویه بن ابی سفیان بود، آن زمانی که والی و حاکم شام بود.

برگرفته از : کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
حرکت سفیانی موافق با قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام.
این کتاب به طور واقعی به بررسی تحلیلی شخصیت سفیانی، دشمن درجه یک امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طبق قرآن و احادیث از معصومین (علیهم السلام) می پردازد. در این بررسی به حقیقتی تکیه کرده است که علوم جدید با فناوری به دور از هرگونه خرافه پرستی غیر واقعی به آن رسیده اند. این کتاب به مخاطب اندیشه و درک درستی از این شخصیت جنایتکار که با امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارزه و در راه نهضت مبارک او سنگ اندازی می کند، ارائه می دهد.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes