یوسف زهرا

یاوران حرکت سفیانی

یاوران حرکت سفیانی

اندازه فونت :
1396/08/25

یاوران حرکت سفیانی

بعد از آن که ثابت کردیم که رهبر حرکت سفیانی از شهر های شام است، پس باید انصار و یاوران حرکت او هم از شهر های شام باشند، به خصوص این که از گذشته در آنجا علاقه و ارتباط قوی بین اهل شام و ابوسفیان وجود داشت.

از جمله چیزهایی که اهل شام را وادار می‌کند تا سفیانی آخر الزمان را کمک کنند، این است که او همان سفیانی موعود می‌باشد.

و روایات تاکید دارند که اکثر قبایل شام در آینده از سفیانی تبعیت نموده و حرکت او را کمک و یاری می‌کنند.

از امام علی(علیه السلام) روایت شده که فرمود:

«…وَ إِذَا کَانَ ذَلِکَ خَرَجَ السُّفْیَانِیُّ … یَخْرُجُ بِالشَّامِ، فَیَنْقَادُ لَهُ أَهْلُ الشَّامِ إِلَّا طَوَائِفَ مِنَ الْمُقِیمِینَ عَلَى الْحَقِّ، یَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَهُ …»

و چون چنان شود سفیانی در شام قیام و خروج مى‏کند، و مردم شام مطیع او مى‏شوند به جز چند طایفه که بر عقیده‌ی حق استوارند، خداوند آنها را از پیوستن به او نگه مى‏دارد . غیبت نعمانی ص 304 و 305 ضمن حدیث 14، بحار الانوار ج 52 ص 252 ضمن حدیث 142 .

و از امام صادق(علیه السلام) چنین آمده که فرمود:

«یَخْرُجُ مِنْ وَادی الْیَابِسِ مِنْ دِمَشْق، فَیَهْربُ حَاکِمُهَا مِنْهُ، وَ یَجْتَمِعُ إِلَیْهِ قَبَائِلُ الْعَرَبِ، وَیَخْرُجُ الرِّبْیعیّ وَالْجرهمیّ وَالْأَصْهَبُ وَ غَیْرُهُمْ مِنْ أَهْلِ الْفِتَنِ وَ الشّغْبِ، فَیَغْلِبُ السُّفْیَانیّ عَلَى کُلِّ مَنْ یُحَارِبُهُ مِنْهُمْ».

سفیانی از وادی یابس (درَه‌خشک) دمشق خروج می­کند، در آن هنگام حاکم دمشق فرار می­کند، و قبایل عرب اطراف او جمع می‌شوند، و ربیعی و جرهمی و اصهب و غیر اینها از اهل فتنه و شورش، خروج می­کنند، و سفیانی بر تمام کسانی که با او می جنگند پیروز می­شود .  یوم الخلاصص ص607 ، الزام الناصب ج2 ص 1333.

از این روایت برای ما ظاهر می‌شود که در آنجا گروه‌هایی وجود دارند که بر علیه سفیانی خارج شده و قیام می‌کنند و به خاطر تسلط و سیطره بر حکومت، با او پیکار می‌نمایند.

و این در زمانی خواهد بود که به خاطر فرار حاکم دمشق، حکومت شام ازهم گسیخته و پراکنده شده، و امنیت و زمام و مهارش از دست او خارج شده باشد؛ برای این که همه‌ی این امور، کار را برای تسلط و سیطره‌ی سفیانی بر زمام امور دمشق و به صورت عمومی بر شام را فراهم می‌کند.

اخبار و روایات پیاپی وارد شدند و بعضی از قبایل و شخصیت‌هایی که حرکت سفیانی را کمک کرده و سپاهیان او را رهبری می‌نمایند، ذکر نمودند.

به طور طبیعی معلوم است که مهم‌ترین و بیش‌ترین قبایل و شخصیت‌هایی که اطراف سفیانی و حرکت او قرار دارند همان قبیله‌ی بنی کلب هستند که دایی‌های سفیانی محسوب می‌شوند همان‌طوری که قبلا توضیح دادیم.

نتیجه این که از ظاهر تصریح تاریخ چنین به دست می‌آید که در آن زمان اصل و عمده‌ی حرکت و قیام سفیانی بر قبیله‌ی کلب می‌باشد، چه از نظر تعداد نفرات، و چه از نظر تاثیرات‌شان بر استقرار سیاسی و نظامی برای سفیانی همان‌گونه که بیان و توضیح آن در آینده می‌آید.

از رسول خدا حضرت محمد «صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً» روایت شده فرمودند:

«یَخْرُجُ رَجُلٌ یُقَالُ لَهُ: السُّفْیَانِیُّ فِی عُمْقِ دِمَشْقَ، وَعَامَّهُ مَنْ یَتْبَعُهُ مِنْ کَلْبٍ».

مردى در عمق دمشق خروج مى‏کند که او را سفیانى مى‏گویند، و عموم پیروانش از قبیله‌ی کلب هستند. المستدرک علی الصحیحین ج 4 ص 520، تفسیر درَالمنثور ج 5 ص 2411.

و از حذیفه بن یمان نقل شده از پیامبر روایت کرده که آن حضرت فرمود:

«إِذَا خَرَجَتِ السُّودَانُ طَلَبَتِ الْعَرَبَ … فَبَیْنَمَا هُمْ کَذَلِکَ إِذْ خَرَجَ السُّفْیَانِیُّ فِی سِتِّینَ وَ ثَلَاثِمِائَهِ رَاکِبٍ حَتَّى یَأْتِیَ دِمَشْقَ، فَلَا یَأْتِی عَلَیْهِ شَهْرٌ حَتَّى یُبَایِعَهُ مِنْ کَلْبٍ ثَلَاثُونَ أَلْفًا، فَیَبْعَثُ جَیْشًا إِلَى الْعِرَاقِ … ».

هرگاه سودان براى دست یافتن به عرب خروج و حرکت کند … در حالی که آنها بر این حالت هستند سفیانى قیام مى کند در حالى که سیصد و شصت سوار در اختیار او هستند، مى آید تا به شهر دمشق مى رسد، و هیچ ماهی بر او نمی‌گذرد مگر این که سى هزار نفر از طایفه‌ی کلب با او بیعت مى نمایند، آنگاه سفیانى لشگرى به عراق مى فرستد … عقد الدرر ص 81 و 82 .
همان‌گونه که از اصبغ بن نباته نقل شده از امام علی(علیه السلام) روایت کرده که در ضمن آن فرمود:

«خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ بِرَایَهٍ حَمْرَاءَ، أَمِیرُهَا رَجُلٌ مِنْ بَنِی کَلْبٍ، وَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ عَنَانٍ مِنْ خَیْلِ السُّفْیَانِیِّ یَتَوَجَّهُ إِلَى مَکَّهَ وَ الْمَدِینَهِ …».

خروج سفیانى با پرچم سرخى که سرکرده‌ی آنها مردى از قبیله کلب است به همراه دوازده هزار نفر از لشگر سفیانى به طرف مکه و مدینه می‌رود …  . سرور اهل ایمان ص 51، بحار الانوار ج ‏52 ص 273 ضمن حدیث 167.

بنابراین، قبیله‌ی کلب ریشه و ماده‌ی اصلی سپاهیانی هستند که سفیانی به سوی مکه و مدینه برای تسلط و سیطره بر آن شهرها یا به تعقیب امام مهدی (علیه السلام) و یارانش حرکت می‌دهد و می‌فرستد چه برسد به عراق.

اما قبیله‌ی دیگری که در حرکت سفیانی نقش دارند، قبیله‌ی غطفان هستند، و آن نقش را می‌توان از لابلای ظاهر شدن بعضی از فرماندهان سپاهیان سفیانی از افراد این قبیله لمس و درک نمود؛ چون که بسیاری از افراد و فرزندان این قبیله به صورت عمومی در سپاه سفیانی وجود و مشارکت دارند.

به خاطر این که امام علی (علیه السلام) نزدیک جنگ صفین نامه‌ای به معاویه بن ابی سفیان فرستاده و در ضمن آن نامه فرموده:

«خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ بِرَایَهٍ حَمْرَاءَ … یَعُودُ إِلَى مَکَّهَ أَمِیرُهَا رَجُلٌ مِنْ غَطَفَانَ».

خروج سفیانى با پرچمی سرخ … در آن وقت از مدینه به مکه بازمی‌گردد که فرمانده و سرکرده‌ی سپاهش از قبیله‌ی غطفان است …  . سرور اهل ایمان ص 51 و 52، بحار الانوار ج ‏52 ص 273 ضمن حدیث 167.

علاوه بر آن قبایل، برخی از قبیله‌های دیگر هم در حرکت سفیانی نقشی دارند مثل قبیله‌ی جهنیه و قضاعه، چه به عنوان فرمانده و سرکرده باشند یا این که افراد و فرزندان آنها در حرکت سفیانی مشارکت داشته باشند .

اگر با چرخش تاریخ به صدر اسلام برگردیم، به خاطر مقایسه‌ی ارتباط بین سفیانی و ابوسفیان بن حرب و آل ابی سفیان، می‌یابیم که این قبیله‌ها علاقه و ارتباط خاصی با اموی‌ها و آل ابی سفیان دارند، و در جنگ‌های‌شان بر ضد مسلمانان و بر علیه مسلمین شرکت می‌کردند.

اما نسبت به قبیله‌ی کلب، علاقه و ارتباط آنان با بنی امیه را چند صفحه‌ی قبل ذکر کردیم، و این که معاویه با میسون مادر یزید بن معاویه از همان قبیله ازدواج کرده بود.

اما قبیله‌ی غطفان، آنها از قبایلی بودند که به دوست داشتن اموی‌ها در صدر اسلام مشهور بودند؛ چون که افراد آنها در جنگ احزاب (خندق) بر ضد مسلمانان، جانب ابوسفیان بن حرب را گرفته بودند و به نفع آنان جنگیدند.

زیرا نقل شده جماعتی از یهود وارد مکه شدند تا با قریش و بعضی از قبایل برای جنگ با رسول خدا حضرت محمد «صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً» متحد شوند، و یکی از آن قبیله‌‌ها طایفه‌ی غطفان بودند، در آن نقل آمده:

سپس غزوه‌ی خندق که همان جنگ احزاب بود واقع شد … یهودیان به طرف قبیله‌ی غطفان رفتند و آنان را دعوت کردند تا با رسول خدا «صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً» جنگ کنند.

و به آنها خبر دادند که ما با شما جماعت قریش معاونت و مساعدت خواهیم کرد، پس با آنها اجتماع کردند، (بعد از این‌که از قریش قول مساعد گرفتند،) قریش که رهبرشان ابوسفیان بود به طرف غطفان رفتند که سرکرده‌ی آنها عیینه بن حصن بود…  . ارشاد شیخ مفید ج 1 ص 95، اعلام الوری ص 90.

پس ملاحظه می‌کنیم که چگونه قبیله‌ی غطفان در جنگ خندق تحت امر و فرماندهی ابوسفیان بودند که دومین قبیله‌ی بزرگی بودند که در آن جنگ مشارکت داشتند، و طرف عشیره‌ی بنی سلیم و بنی فزاره را گرفتند، علاوه بر این که یهود قریش نقش اول را در این جنگ داشتند.

در نتیجه می‌بینیم که عین همان تاریخ برمی‌گردد؛ زیرا آن قبیله‌هایی که به دشمن رسول خدا «صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً»  ابوسفیان کمک کردند، در آینده سفیانی هم در جنگ خود بر ضد امام مهدی(علیه السلام) و دعوت و یارانش کمک و یاری می‌کند.

این مطلب چیزی است که بر این حقیقت دلالت دارد که سفیانی همان ابوسفیان عصر ظهور می‌باشد، و سفیانی کسی است که به زودی امام مهدی (علیه السلام) بر علیه او و حرکتش اقدام خواهد کرد همان‌گونه که جد بزرگوارش رسول خدا «صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً» در گذشته انجام داد، زمانی که در فتح مکه بر علیه تکبر اقدام نمود، و ابوسفیان به صورت خاص و قریش به صورت عمومی تکبر و فخر فروشی می‌کردند.

برگرفته از : کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور ( از تراوشات فکری سید حسین حسنی )

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور

کتاب سفیانی، ابوسفیان در عصر ظهور
از تراوشات فکری سید حسین حسنی
حرکت سفیانی موافق با قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام.
این کتاب به طور واقعی به بررسی تحلیلی شخصیت سفیانی، دشمن درجه یک امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طبق قرآن و احادیث از معصومین (علیهم السلام) می پردازد. در این بررسی به حقیقتی تکیه کرده است که علوم جدید با فناوری به دور از هرگونه خرافه پرستی غیر واقعی به آن رسیده اند. این کتاب به مخاطب اندیشه و درک درستی از این شخصیت جنایتکار که با امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارزه و در راه نهضت مبارک او سنگ اندازی می کند، ارائه می دهد.
نویسنده : سید حیدر حسنی
تحقیق : رضا پوربیاتی

kharid ketab
Download exe book
Download apk
Download exe book
Download apk book


برچسب ها : .


سوال خود را مطرح کنید :


کتاب سفیانی ابوسفیان در عصر ظهورکتاب نظریه و تفکر بخش بخش بودن قرآنکتاب نظریه و تفکر تجدد و نو بودن قرآنکتاب نظریه رفع و از بین رفتن قرآن
Free WordPress Themes